Rugnummer | 1972 is het lievelingsgetal van The Elephants

De rugbytraining gaat áltijd door, als het moet zelfs op asfalt

Rugnummer | 1972 is het lievelingsgetal van The Elephants

De TU/e is 38 studentensportverenigingen rijk. Bij de ene kun je aces slaan, bij een andere scheer je over het water. Als je wilt kun je via studentensportcentrum SSC gamen, springen, rennen, fietsen, roeien, vliegen, schieten, hangen, schaken, surfen, stoten en pushen. Cursor wil iedere vereniging de kans geven zich voor te stellen. De eerste vraag is ‘Wat is je lievelingsgetal?'

foto Kjeld Nieuwendijk

Warming up

Het lievelingsgetal van ESRC The Elephants is 1972 omdat dat het jaartal van de oprichting van de studentenrugbyvereniging is. Ieder lid gaat er vol voor, “want je een beetje inhouden werkt niet bij deze sport”, zegt voorzitter Otto Kaandorp. Soms - je herinnert je afgelopen herfst vast - regent het zo langdurig dat het rugbyveld op de Vijfkamplaan niet gebruikt mag worden. Als het The Elephants niet lukt om dan de hockeyvelden bij SCC “af te pakken”, gaan ze desnoods sporten op een parkeerplaats. Want trainen zullen ze!

Het basisbeginsel van rugby is: vooruit rennen en achteruit passen. Gaat dit fout, dan volgt er een scrum waarmee de bal weer in het spel komt. Het doel is de ovale bal in de try zone op de grond te drukken. Ja, de shirtjes worden wel eens vies en dat vindt niemand een probleem, behalve degene die de wasbeurt die week heeft misschien.

Scores

• Bijna 100 Elephants en meer dan 100 Oldphans (reünisten);
  • 1 damesteam, 1 herenteam,1 herenteam gecombineerd met Tilburg;
  • 51ste bestuur;
  • 6 à 7 uur per week dragen Elephants hun rugbykleding;
  • Een veld is 144 x 70 meter (dat moest Otto ook eventjes opzoeken);
  • Een wedstrijd duurt 2 x 40 minuten en daar hoeven ze maar 5 min rust tussen;
  • 400 euro kostte het vervangen van de shirts die “een niet nader te noemen lid dat de wasbeurt had”, liet staan op de verzamelplaats, vlak voor een uitwedstrijd in Breda;
  • 5 belangrijke woorden heeft het clublied, die ze trouwens liever yellen dan zingen: ‘Lang leve de Elephants nondeju’;
  • Ze spelen in de 2de klasse en dat is best een hoog niveau.

Nabeschouwing

Rugby is een buitensport en op Ameland kunnen ze daar over meepraten. Ieder jaar in juni is daar een groot beachrugbytoernooi en dan zit het hele eiland vol met rugbyers, inclusief de meeste Elephants.

In 2018 werd The Elephants kampioen bij het Nederlands Studenten Kampioenschap en sindsdien is het NSK voor rugby niet meer georganiseerd. De regerend NSK-winnaar nodigt iedere geïnteresseerde student uit om eens mee te trainen. Mail dan even.