Rugnummer | Het lievelingsgetal van Twist is 5

Turn- en cheerleadingvereniging Twist houdt van stunts

Rugnummer | Het lievelingsgetal van Twist is 5

De TU/e is 38 studentensportverenigingen rijk. Bij de ene kun je aces slaan, bij een andere scheer je over het water. Als je wilt kun je via studentensportcentrum SSC gamen, springen, rennen, fietsen, roeien, vliegen, schieten, hangen, schaken, surfen en pushen. Cursor wil iedere vereniging de kans geven zich voor te stellen. De eerste vraag is ‘Wat is je lievelingsgetal’?

door
foto Twist

Warming up

Twist is de vereniging met “het betere gooi en smijtwerk”. Het is een turn- en cheerleadvereniging. Bij dat laatste moet je niet denken aan joelende meiden die met pompons een of ander team aanmoedigen (“dat is sideline cheering”), maar wel aan stunts.

5 is het lievelingsgetal van Twist om vele (ja, vijf)  redenen. “Dames turnen met 4 toestellen, heren met 6, dus 5 is precies ertussenin”, aldus het bestuur. En: “Je kunt 5 mensen hebben in een stuntgroep: back, main base, side base, flyer en front of spot. Twisters turnen en cheerleaden op maandag op Vijfkamplaan 5 in Sporthal De vijfkamp. Bovendien is 5 het aantal letters dat in Twist zit en tenslotte, ons bestuur telt ook 5 leden.”

Scores

Twist heeft veel verdraaid interessante cijfers
  • Ledenaantal is 60
  • Judith van de Kerkhof is voorzitter van het 39ste bestuur
  • 7,5 uur in de week wordt er gesport
  • Twist heeft minstens 144 m2 en 15 m lengte nodig (voor de vloeroefening)
  • Een wedstrijd duurt 3 uur
  • 9631.60 € kost een herenbrug (die heeft gelijke leggers)
  • Turn-outfit kost 70 € (turnpakje) + 60 € (leertjes aan de handen). Cheerpakje is 90 €, schoenen zijn 70 € .
  • Verste afstand voor een wedstrijd is 250 km (Groningen)

Cursors laatste vraag is een beetje pijnlijk. Hoeveel coupletten heeft het verenigingslied? De turn- en cheerleadingclub heeft géén clublied. Pas net is er een yell bedacht. Maar het is wel een heel mooie. Hier komt ie: ‘Tumble, flip and fly. We’re reaching for the sky. Twist’.

Nabeschouwing

144 m2 en 15 m lengte:
Voor de vloeroefening is officieel een mat van 12 bij 12 meter nodig. Dat past niet in het SSC en daarom wijkt Twist op de maandagen uit naar de Vijfkamplaan in Woensel. Twist heeft een mat van 15 meter lengte waarop ze series oefent, en die past wel in SSC. Maar het is een airtrack die elke keer opgeblazen -en leeggemaakt- wordt.

3 uur per wedstrijd:
Vijfmaal per jaar doet Twist mee met een wedstrijdweekend. Een dag zou genoeg zijn voor driemaal een wedstrijd van drie uur, maar voor de gezelligheid knopen ze er eten, feesten, slapen en ontbijten aan vast.

En wat we jullie tot slot niet willen onthouden is de reden waarom SUCA  (zoals de vereniging tot vier jaar geleden heette) haar naam veranderde in Twist. “SUCA is in het Russisch een scheldwoord en gezien de toenemende internationalisering is dat niet zo handig”, zegt de voorzitter. Maar ze snapt wel waarom de vereniging ooit die naam kreeg: "SUCA staat voor Super Caprum, dat is latijn voor 'over de bok'."