Universitair docent krijgt AI-beurs: gezondheid meten met geluid

De adem en spraak van mensen bevat waardevolle informatie over de gezondheid. Aaqib Saeed, universitair docent bij Industrial Design heeft een AiNed-beurs binnengesleept om precies dat te onderzoeken. Hij gaat een AI-model ontwikkelen die geluiden analyseert om zo gezondheid te monitoren. "Dit project kan een revolutie teweeg te brengen in de manier waarop we gezondheid meten."

foto iStock | Chiken Brave

Saeed's onderzoek heet 'Private Ears, Shared Insights: Scaling Clinical Audio Understanding with Federated Learning' en heeft als doel om gezondheidsproblemen te detecteren doormiddel van audio. "Stel je een toekomst voor waarin je smartphone of slimme speaker de geluiden van je spraak, ademhalingspatronen en hartslagritmes kan analyseren om vroegtijdige waarschuwingssignalen te geven van mogelijke hartaandoeningen of dementie, zonder dat je persoonlijke gegevens hoeft te delen. Dat is precies wat mijn onderzoek beoogt. Het is een spannend vooruitzicht en ik vind het geweldig om dit werk te leiden."

"Het winnen van de AiNed Fellowshipbeurs was een ongelooflijk moment voor mij", vertelt Saeed. "De beurs zal vijf PhD-studenten ondersteunen. Het voorziet me niet alleen van de nodige middelen, maar dient ook als een sterke blijk van vertrouwen in mijn werk. Dit project heeft een enorme potentie door de kracht van gedecentraliseerde AI te combineren met apparaten die we allemaal dagelijks gebruiken en deze in te zetten voor gezondheidsmonitoring."

AiNed beurs

De AiNed beurs is een onderdeel van het Nationaal Groeifonds programma. Het doel is om AI-talent aan te trekken bij Nederlandse academische onderzoeksinstellingen, gezien er internationaal veel vraag is naar AI-experts. Sinds de start in 2022 zijn er in totaal 14 beurzen toegekend, deze variëren van minimaal 785.000 euro tot maximaal 916.598 euro.