Universiteit Maastricht pleit, net als TU/e, voor regels instroom internationals

De Universiteit van Maastricht roept op tot passende maatregelen voor het inperken van het aantal internationale studenten ‘om kaalslag’ te voorkomen. “Internationalisering is voor een regio als Limburg geen probleem, maar juist een oplossing”, leest de brandbrief die is gestuurd naar onderwijsminister Dijkgraaf en de Kamerfracties.

foto Shutterstock

In de brief, gestuurd door de Universiteit van Maastricht samen met een brede coalitie van gemeenten, de provincie, werkgevers- en werknemersorganisaties, het bedrijfsleven en Maastricht UMC+, worden noodzakelijke maatregelen genoemd als maatwerk in wet- en regelgeving. Die zijn nodig voor onderwijsinstellingen om internationaal talent te kunnen blijven verwelkomen. Daarnaast worden structurele ondersteuning en het verbeteren van de infrastructuur genoemd als essentiële elementen voor innovatie en groei in de regio.

Naast deze brief, versturen de Limburgse mbo-, hbo en wo-onderwijsinstellingen een manifest. Hierin staat dat als passende maatregelen uitblijven, dit zal leiden tot het verdwijnen van banen en opleidingen in de regio, wat een ‘kaalslag’ wordt genoemd. Het zou afbreuk doen aan alle ontwikkelingen die hebben plaatsgevonden in de regio om internationaal talent aan te trekken en ‘desastreuze’ gevolgen hebben voor de Limburgse economie.

Uitzondering voor de TU/e

De oproep van de Universiteit van Maastricht doet denken aan het recente, soortgelijke pleidooi van Dijsselbloem, de burgemeester van Eindhoven. Hij pleit voor een uitzondering voor de TU/e als het gaat om de inperking van internationale studenten. Hiervoor bedacht hij de zogeheten ’65 procent stay rate garantie’. Dat betekent dat de universiteit internationale studenten naar zich toe mag blijven trekken, mits 65 procent van hen na hun afstuderen in Nederland blijft.

Volgens voorzitter van het College van Bestuur Robert-Jan Smits is de internationalisering heel belangrijk voor de groei van de TU/e. Zo'n dertig procent van de studenten is niet-Nederlands en van de instroom in 2023 was meer dan vijftig procent internationaal. “Een daling van de instroom zou grote consequenties hebben voor Nederland, ook voor Brainport", vertelt hij in een interview met Cursor. Smits geeft daarin aan dat de TU/e ook zit te wachten op een uitzondering. "De mogelijkheid is er, voor de technische universiteiten reken ik daarop.”